Van what’s wrong naar what’s strong
Mieke de Lange, opbouwwerker in Deventer, onthult haar drie belangrijkste lessen voor community building. Zij past ze toe, ook tegen alle adviezen van haar collega’s in. Met succes! Drie maanden geleden ben ik gestart met extra opbouwwerkinzet in een buurtje in Deventer. De gemeente gaf de opdracht om de informele netwerken te versterken en bewoners […]
Nieuw! Alle wijsheid uit de buurt nu ook op LPB.nl
Het LPB is niet vies van goeie samenwerkingen. Tenslotte, dat is wat de wijkambtenaar dagelijks doet. Ook als LPB zoeken we steeds vaker de samenwerking op met andere organisaties. Neem de werkplaatssessies wijkgericht werken, dit organiseren we samen met Platform31 en A+O fonds gemeenten. Buurtwijs, een platform met de voelsprieten in veel verschillende wijken van […]
Interview René Kerkwijk – er is niet één manier van wijkgericht werken voor gemeenten
Wijkgericht werken is voor veel gemeenten de nieuwe realiteit. De uitvoering en het beleid toespitsen op de leefwereld van de wijkbewoner is het doel. Maar hoe organiseer je dit in de gemeentelijke organisatie? Hoe ga je om met verkokerde budgetten, afdelingen die een andere taal lijken te spreken, je verantwoording én hoe ga je om […]
Interview Vera Winthagen – Doendenken, ervaringen van een ontwerper in gemeenteland
Vera Winthagen is, voor zover we weten, de eerste en enige gemeentelijk designer in ons land. De gemeente Eindhoven heeft haar in juni 2015 in dienst genomen om de ambtelijke organisatie te helpen maatschappelijke opgaven in de stad sneller, beter en anders aan te pakken door gebruik te maken van design-denken. Over haar ervaringen met […]
Burgerparticipatie hoeft niet tot frustraties te leiden
Onlangs constateerde Jos van der Lans op www.socialevraagstukken.nl dat er veel misgaat bij de ondersteuning van burgerparticipatie en waarschuwde voor ‘het investeren in frustraties van goedwillende burgers’. Hoeft helemaal niet, meent Marlies Meijer. Zonder onrealistische verwachtingen en met vertrouwen tussen ambtenaren, burgers en beleidsmakers kunnen burgerinitiatieven best floreren. De frustraties die Jos van der Lans schetst, spelen […]
Een taalkundige, organisatorische en netwerkbenadering van gebiedsgericht werken
Door gebiedsgericht te werken zet Amsterdam problemen en kansen van een gebied (stadsdeel, wijk, buurt) centraal en betrekt zo tegelijkertijd de juiste partijen. Daarover vertelde Arjan van Gils, voormalig gemeentesecretaris van Amsterdam in het artikel Gebiedsmanager is als buurtsuper met volle schappen. Mark van Ostaijen, van het SmartUrbI onderzoeksproject, reflecteert op drie opvallende aspecten van […]
Democratie in Actie officieel van start
Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op 5 juli het Plan van Aanpak Versterking Lokale Democratie en Bestuur aan de Tweede Kamer gestuurd. In dit plan kondigt zij een aantal acties aan waaraan zij in de komende vier jaar in nauwe samenwerking met de gemeenten en partners gaat werken. Hiertoe wordt het samenwerkingsprogramma Democratie […]
Gebiedsgericht voorbeeld: Onderzoek burgerinitiatieven Wassenaar Leidschendam e.o.
De Rekenkamercommissie van Oegstgeest, Wassenaar, Voorschoten en Leidschendam-Voorburg heeft 71 burgerinitiatieven langs de lat gelegd. Het onderzoek heeft geleid tot zowel een inventarisatie als een praktische handreiking. In dit rekenkameronderzoek wordt onder burgerinitiatieven verstaan: Een initiatief van één of een groep burgers om zelf deel te nemen en bij te dragen aan de realisatie van het verbeteren […]
Gebiedsmanager is als buurtsuper met volle schappen
Problemen en kansen van een gebied (stadsdeel, wijk, buurt) staan centraal bij gebiedsgericht werken. Het helpt sectorale verkokering te doorbreken en betrekt bewoners, ondernemers en maatschappelijke partijen bij overheidshandelen in het gebied. Amsterdam voerde deze manier van werken structureel in. De hoofdstad hoopt daarmee tot meer slagkracht en maatwerk te komen als aanvulling op het […]
Analyse coalitieakkoorden 2018: De wijk als integrerend beleidsniveau
Elke vier jaar analyseert Platform31 enkele coalitieakkoorden na de gemeenteraadsverkiezingen. Voor de periode 2018-2022 duidden ze de akkoorden van 25 gemeenten: grote,- middelgrote en plattelandsgemeenten. Van Hulst in Zeeland tot Oldambt in Groningen, van Amsterdam tot Venlo en van Waalwijk tot Zutphen. Voor deze gemeenten keken ze in het bijzonder naar zes thema’s: ontwikkeling van de economie […]