Drie jaar geleden moesten ze het nieuwe aanspreekpunt worden voor Rotterdammers die zorg of hulp nodig hadden. Samen zou er gekeken worden naar een goede en goedkope oplossing voor bijvoorbeeld schuldenproblematiek of de invulling van persoonsgebonden budgetten. Maar de wijkteams functioneren totaal niet, blijkt uit een rapport van de Rotterdamse Rekenkamer. Ze zijn niet of nauwelijks toegankelijk voor inwoners en van kostenbesparingen is het nooit gekomen.
De Rotterdamse wijkteams verzuipen in de bureaucratie die is opgelegd door de gemeente, met als gevolg oplopende wachtlijsten, achterstallige kennis van medewerkers en weinig samenwerking tussen partnerorganisaties en het wijkteam. Het zijn harde conclusies die de Rekenkamer vandaag trekt.
“De wijkteams zijn van goede wil en willen graag helpen, maar ze worden overspoeld met regels, controles en richtlijnen vanuit de gemeente waardoor het werk onmogelijk wordt gemaakt”, zegt Paul Hofstra, directeur van de Rotterdamse Rekenkamer. “Ze zijn het grootste deel van de tijd papieren aan het invullen”.
Eerste kritiek kwam van ombudsman
De wijkteams werden in 2015 opgericht met als doel: één aanspreekpunt in de gemeente voor alle hulp. Inwoners die hulp nodig hadden met schulden of zorg voor hun gehandicapte kind moesten dit via het wijkteam regelen. Het plan klonk goed, maar al snel kwam er kritiek van de Rotterdamse ombudsman. Burgers kwamen nauwelijks in contact met het wijkteam en het moesten vervolgens veel te lang wachten op de nodige zorg. Lees verder op www.nos.nl