Hoe woningcorporaties hun maatschappelijke waarde vergroten
De woningcorporaties in Nederland hebben turbulente tijden achter de rug. Verschillende incidenten en een Parlementaire Enquêtecommissie hebben geleid tot een overwegend negatief imago, strakkere wet- en regelgeving en een afgenomen vertrouwen tussen overheid, woningcorporaties en huurders. De verhuurderheffing doet een fors beslag op de financiële middelen van corporaties. Tegelijkertijd zijn de opgaven waarvoor corporaties staan […]
Publicatie: de mythe van participatie
Rooilijn bracht eind 2019 een themanummer over de mythe van participatie uit, in samenwerking met het NWO Surf R-LINKproject. Is het een verhaal uit onbepaalde tijd met vreemde wezens die dingen doen die gewone mensen niet doen en niet kunnen? Misschien is meepraten en meebeslissen door burgers inderdaad een mythe: wordt er veel over geschreven, […]
Vier masterclasses Veranderkunde
Veel vraagstukken in steden en wijken kunnen niet meer op de traditionele manier worden opgelost. Zaken als armoede, veiligheid, vergrijzing en energietransitie vragen om een nieuwe aanpak. Een aanpak waarin verschillende belanghebbenden nieuwe werkwijzen testen. Door te doen en daarvan te leren. Een aanpak ook waarbij personen en organisaties hun krachten bundelen en elkaars sterke […]
Onderzoek: hoe stedelijke intermediairs verschil maken
Verschillende onderzoekers hebben in vier Europese stadswijken een groep ‘intermediairs’ gevolgd die in hun buurt het verschil maken. Personen die interdisciplinair werken en met behulp van hun netwerk en sociale vaardigheden mensen en organisaties aan elkaar verbinden en tot creatieve oplossingen komen voor stedelijke vraagstukken. De onderzoekers hebben twee jaar met deze ‘bruggenbouwers’ samengewerkt om […]
Werkvloer bepaalt of wijkteams presteren, beleid niet
Onderzoek naar wijkteams in sterk van elkaar verschillende gemeenten wordt vaak afgedaan als een weinig zinvolle vergelijking van appels en peren. Nieuw onderzoek laat zien dat verschillen tussen gemeenten nauwelijks gevolgen hebben voor het functioneren en presteren van wijkteams. Het verschil wordt namelijk niet gemaakt met beleid, maar op de werkvloer. In het sociaal domein […]
Veertig jaar met bewoners de stad maken
Wat tot voor kort participatie heette, noemen veel gemeenten nu ‘samen de stad maken’. Het lijkt te duiden op een toegenomen invloed van burgers, maar is dat ook zo? Fike van der Burght blikt in het kader van veertig jaar Binnenlands Bestuur terug op veertig jaar bewonersinspraak. Sloopwoning Meer dan veertig jaar geleden kraakte ik […]
Zeven mythes over online-participatie
Zijn we het stadium van bewonersavonden in zaaltjes niet allang voorbij? Gezellig misschien, maar wat inbreng betreft is online burgerparticipatie makkelijker, transparanter en leuker. Maar zoals bij elke innovatie is er ook weerstand en alles-of-niets-denken. In dit artikel op inGovernment passeren zeven mythes over online-participatie de revue, stuk voor stuk belicht vanuit de praktijk van twee […]
Gebiedsgericht voorbeeld: Plan Amsterdam – Ontwikkelbuurten
In Plan Amsterdam (nr 4) lees je wat de gemeente Amsterdam doet om de ontwikkelbuurten leefbaarder te maken. Een ontwikkelbuurt is een buurt die achterblijft bij de rest van de stad. De mensen die daar wonen hebben minder kansen en mogelijkheden dan andere Amsterdammers. Amsterdam heeft 32 van deze buurten. Ze liggen in de stadsdelen […]
De ‘all inclusive wijk’ voor het combineren van complexe opgaven
Complexe opgaven in een gebied los je niet op met een plan en een set maatregelen; dat is symptoombestrijding. Hoe dan wel? Carla Onderdelinden en Patricia van der Haak van ‘Transitiereizen’ ontwikkelden de ‘all inclusive wijk’ als oplossing. In dit artikel beschrijven zij hun methode voor het combineren van complexe opgaven met de Nude in […]
Burgerparticipatie onder de Omgevingswet, zo doe je dat
De Omgevingswet staat bol van de veelbelovende ontwikkelingen, zoals maatschappelijke doelen voorop en meer kwaliteit door participatie. Maar de wijze waarop die participatie wordt ingevuld, is nogal bescheiden en er gaat geen dwingende werking van uit. Sterker: het risico is aanwezig dat de burger er helemaal niet tussenkomt in het samenspel tussen overheid en markt. […]