De wereld verstedelijkt, steeds meer mensen wonen in de stad. En in de stad wonen mensen vaak anoniemer. Ze kennen hun buren over het algemeen minder goed. Dat heeft voordelen, maar ook bewezen nadelen. Het is inmiddels bekend dat verbinding en sociale relaties belangrijk zijn voor het welzijn van de mens. En verbindingen in de buurt zijn dichtbij en praktisch. Welke online initiatieven bestaan er op dit gebied?
Buurtplatform voor jouw buurt
De bestaande buurtplatforms hebben veelal dezelfde basisfunctionaliteiten. Er zijn wel verschillen te vinden in aanbod of in achtergrond, werkwijze en gebruiksvriendelijkheid. Het ene initiatief richt zich op individuele bewoners, het ander op een groep kartrekkers die lokale bewoners moeten enthousiasmeren.
Hieronder vind je de 9 buurtplatforms die onder de loep zijn genomen.
Mijnbuurtje.nl – platform en methodiek met ‘buurtverbinders’
De organisatie achter Mijnbuurtje.nl is een sociale onderneming uit Nijmegen. Het doel van dit platform is het stimuleren van betrokken buurten, waar mensen en organisaties elkaar vinden, meer samen doen, meedenken en optimaal gebruikmaken van wat er te vinden is.
Mijnbuurtje.nl wordt niet ‘los’ geleverd, maar is onderdeel van een bewezen methodiek, waar ook Asset Based Community Development (ABCD) onder valt. De methodiek bestaat uit training en coaching voor bewoners, ambtenaren en sociale professionals, die daarmee de rol van ‘buurtverbinder’ op zich nemen. Deze buurtverbinders zijn zowel offline als online actief en verenigd in een landelijk netwerk.
Mijnbuurtje.nl biedt de basisfunctionaliteiten van een buurtplatform en heeft daarbij sociale kaarten, een module om inwoners te betrekken bij beleid. Het platform kent opstartkosten en jaarlijkse kosten. Op dit moment maken zo’n 40 gemeenten gebruik van Mijnbuurtje.nl.
MijnBuurtWelzijn – voor samenredzaamheid
Het doel van MijnBuurtWelzijn is het stimuleren van samenredzaamheid. Een sociaal betrokken Nederland, waarin inwoners eenvoudig met elkaar in contact komen en met hulp van buren langer zelfstandig kunnen wonen. Het platform is in 567 buurten actief. Dat betekent in dit geval dat minimaal één bewoner uit die betreffende buurt zich bij het platform heeft aangesloten.
MijnBuurtWelzijn is een stichting met ANBI-status, opgericht in 2014, met het oog op de komst van de WMO. MijnBuurtWelzijn werkt graag samen met gemeenten en welzijnsorganisaties om het platform succesvol te implementeren. Door giften, subsidies en deelnemende gemeenten wordt de stichting gefinancierd.
De website van MijnBuurtWelzijn heeft alle basisfunctionaliteiten. Daarbij kun je als deelnemer groepen aanmaken. Ook is er een app (‘MijnBuurtagenda’) beschikbaar met een overzicht van activiteiten in de buurt en dagelijkse notificaties. MijnBuurtWelzijn werkt samen met lokale initiatieven aan een volledig overzicht, waardoor het hét platform van de buurt wordt. Deze app wordt aangevuld met papieren versies, om ook mensen te kunnen informeren die minder online vaardig zijn.
De app en website zijn voor gebruiker en organisatie gratis inzetbaar. Ondersteuning in implementatie en doorontwikkeling van zowel de app als de website kost wel geld. De aanpak van MijnBuurtWelzijn richt zich zowel op individuele bewoners als op wijkorganisaties, en heeft dus een duidelijk welzijnsdoel.
WijkConnect – met ambassadeurs die mee-ontwikkelen
Ook WijkConnect wil mensen in de wijk verbinden. Dit platform is gestart in Utrecht in 2012 door een buurtbewoner die zijn buurt beter wilde leren kennen.
WijkConnect helpt bewoners, non-profitorganisaties en lokale bedrijven om te ontdekken, ontmoeten en organiseren. Inmiddels is het platform in meer dan 30 wijken en dorpen actief, waaronder alle Utrechtse wijken. WijkConnect is een social start-up, een netwerkorganisatie bestaande uit samenwerkingen met organisaties in het sociale en commerciële domein.
WijkConnect vindt laagdrempeligheid belangrijk. Als een gemeente wil starten met het platform, moet er een ambassadeur(sgroep) uit de wijk betrokken zijn. Het netwerk van ambassadeurs kan mee-ontwikkelen en meedenken met de planning en functionaliteit.
Er zijn diverse hulpmiddelen aanwezig om het platform succesvol te lanceren. WijkConnect hanteert jaarlijkse licentiekosten. De basisfunctionaliteiten zijn aanwezig, op die van de e-mailnieuwsbrief na. Daarbij is er een API om WijkConnect te koppelen aan bijvoorbeeld een website, wijkkrant of digitaal scherm.
Gebiedonline – gebruikers zijn leden van de coöperatie
Gebiedonline is een buurtplatform in coöperatief eigendom. Het platform is begonnen in 2016 in de nieuwe wijk IJburg in Amsterdam. Inmiddels maken zo’n 15 buurten en dorpen er gebruik van. Het platform ondersteunt bottom-upinitiatieven via informatie-uitwisseling, door verbindingen te leggen en door mensen te activeren en te helpen meer zelf te doen. Gebiedonline ziet lokaal georiënteerde netwerken als een motor van noodzakelijke maatschappelijke en democratische vernieuwing.
Als je wil starten als buurt of wijk, zijn er twee beheerders nodig. Dit kunnen bewoners of professionals zijn. Zij komen met de andere beheerders maandelijks bij elkaar om kennis te delen en te beslissen over nieuwe functionaliteiten.
Het platform biedt de basisfunctionaliteiten en een aantal extra’s: stemmen over bewonersplannen of gemeentebeleid, klussenlijst en een veilingmodule. Er zijn geen opstartkosten, alleen een jaarlijkse contributie aan de coöperatie.
BUURbook – Facebook voor je buurt
BUURbook is een platform waarop bewoners, ondernemers en professionals samenwerken aan een betere buurt. Het platform is in 2013 als onderneming opgericht door twee enthousiaste Rotterdammers.
Ze hebben duidelijk gekeken naar Facebook, want ook bij BUURbook heb je je persoonlijke pagina, ‘Mijn BUURbook’. Dit is het dashboard waarop je je buren kunt volgen en activiteiten vindt.
Dit platform richt zich vooral op samenwerking aan een betere buurt en ‘plannen’ zijn dus belangrijk. Elke gebruiker kan een plan delen. Elk plan krijgt een eigen pagina met foto’s, video’s of weblinks. Elke andere gebruiker kan hierop reageren of er iets aan toevoegen. Dit platform richt zich dus minder op vragen als ‘Wanneer is er yoga in de wijk?’, ‘Wie heeft mijn poes gezien?’ en ‘Wie kan mij helpen met deze klus?’
Elke individuele bewoner kan zich aanmelden. Wil je als wijk goed starten, dan kan BUURbook helpen met het verkrijgen van subsidie, het trainen van professionals en bewoners, het inrichten van een digitale wijkgids en het verzorgen van de communicatie. BUURbook is nu actief in 13 buurten.
De basisfunctionaliteiten zijn er. Ook kun je besloten groepen aanmaken, levert BUURbook gratis een flyerontwerp, A3-raamposter of roll-upbanner in PDF en is er BUURstand, een tool om snel een rapportcijfer te geven aan 10 aspecten van de buurt. BUURbook is er in web- en appvorm. Er zijn opstart- en jaarlijkse kosten.
Buurtlink – samen met lokale fondsenwerving
Buurtlink brengt mensen in de buurt online bij elkaar. Buurtlink.nl is de opvolger van Buurtenonline.nl (offline) en wordt ondersteund door de Nationale Postcode Loterij.
Op de site kun je andere buren zien en berichten en beeldmateriaal met andere buren delen. Het platform biedt als extraatje een overzicht van het huizenaanbod in de buurt, met zowel koop- als huurwoningen. Alleen non-profitbuurtorganisaties kunnen een organisatieprofiel aanmaken, commerciële boodschappen mogen (nog) niet. Op deze site tref ik wel landelijke Google-advertenties aan. Het platform richt zich op de individuele bewoner.
Er is een samenwerking tussen Stichting Buurtlink en de Stichting Lokale Fondsen Nederland. Bewoners die zich in willen zetten voor de eigen omgeving, kunnen een lokaal fonds oprichten en lokaal geld inzamelen en daarmee buurtinitiatieven ondersteunen.
KopjeSuiker – bewoners die elkaar helpen
KopjeSuiker heeft ook als doel om buren te verbinden en de buurt gezelliger te maken. Het is een initiatief van enkele buurtbewoners. In 2012 geboren, in 2014 live gegaan. Er zijn voor elke postcode groepen klaargezet, dus er zijn 696 buurtgroepen. Echt actief zijn ze vooral in de gemeente Bergen, mede dankzij steun van de wijkvereniging.
Drie jonge bewoners hebben dit platform opgezet naast hun eigen baan. Ze werken graag samen met wijkverenigingen en gemeenten, maar individuele bewoners kunnen zichzelf ook aanmelden op de site.
De basisfunctionaliteiten zijn aanwezig, behalve het overzicht van bedrijven en organisaties. KopjeSuiker richt zich echt op de bewoners die elkaar kunnen helpen. KopjeSuiker is gratis voor gebruikers. Wil een buurt gebruikmaken van extra functionaliteiten? Dan kan dat tegen betaling.
Nextdoor – de buurtapp uit Silicon Valley
Nextdoor is een app voor een betere buurt. Als gebruiker plaats je steeds een kort bericht dat in een tijdlijn te lezen is. Er zijn 6.000 wijken ‘actief’, ongeacht of daar actieve gebruikers zijn.
Nextdoor heeft alle basisfunctionaliteiten, maar is dus alleen via een smartphone te gebruiken. Ook kun je besloten groepen aanmaken. Met de stemfunctie kunnen bewoners stemmen over ideeën, wensen of projecten. Er zijn push-notificaties bij Dringende Waarschuwingen.
De app kent leden en Topleden. Voor Topleden is er een forum beschikbaar waarop ze met andere Topleden tips en ervaringen kunnen uitwisselen. Ook zijn er regionale bijeenkomsten voor Topleden. In elke provincie reikt Nextdoor jaarlijks een Gouden Buur Award uit.
Nextdoor is een bedrijf uit Silicon Valley met, sinds 2016, een kantoor in Amsterdam. De organisatie biedt het platform gratis aan de gebruikers aan en maakt gebruik van advertenties om geld te verdienen. Je moet als gebruiker niet alleen akkoord gaan met de ledenovereenkomst, maar ook met het privacyreglement van 13 pagina’s én het Cookiebeleid van 3 pagina’s lang.
Buurtapp – de Nederlandse Nextdoor
Het doel van Buurtapp is het vergroten van meer binding en vertrouwen in buurten door mensen meer en makkelijker met elkaar in contact te laten komen.
De BuurtApp richt zich op de individuele bewoner en biedt alleen het digitale platform, dus geen ondersteuning aan trekkers in de buurt. BuurtApp is onderdeel van BV Buurtcontact.nl, komt uit Utrecht en bestaat sinds 2015.
BuurtApp lijkt op Nextdoor, maar is toch anders. Je kunt als gebruiker zelf 5 afstandsniveau’s instellen en zelf de omtrek van je buurt aangeven. Het verdienmodel is een advertentiemodel: wijkorganisaties, gemeenten en buurtwinkels betalen voor berichten die op wijk- en gemeenteniveau geplaatst worden.
Dit bericht verscheen eerder op www.frankwatching.nl, bekijk daar ook de vergelijking van deze platforms en de mening van de auteur per platform.